Segway, monocykl czy hoverboard na drodze!

Czy wiecie, że nowa definicja Urządzenia Transportu Osobistego (UTO) została wprowadzona do polskiego prawodawstwa już ponad 2 lata temu – w maju 2021. Nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym pozwoliła tym nowoczesnym narzędziom komunikacyjnym zaistnieć na naszych drogach. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najważniejszych przepisów dotyczących tego nowego środka transportu.

Na początek warto zacząć od definicji – Urządzenie Transportu Osobistego to pojazd o napędzie elektrycznym, który nie jest rowerem ani hulajnogą elektryczną.

Konstrukcja tego typu sprzętu:

  • nie może pozwalać na osiągnięcie prędkości większej niż 20 km/h oraz
  • musi zapewniać skuteczne hamowanie,
  • długość nie może przekraczać 140 cm, a szerokość 90 cm.

Oczywiście pojazd taki musi być sprawny, w dobrym stanie technicznym, tak by nie zagrażał bezpieczeństwu innych uczestników ruchu. Ponadto:

  • UTO musi posiadać na ramie trwałe oznaczenie numeryczne lub kod graficzny,
  • a od zmierzchu do świtu, przy ograniczonej widoczności oraz w tunelach musi być mieć zamontowane i włączone białe lub jasnożółte światło z przodu oraz czerwone z tyłu (mogą migać lub świecić światłem ciągłym).

Co ważne, dzieci do 10 roku życia mogą korzystać z Urządzeń Transportu Osobistego (UTO) wyłącznie w strefach zamieszkania pod opieką osoby dorosłej – w innych miejscach jest to niedozwolone. Od osób pełnoletnich nie są wymagane żadne dodatkowe dokumenty, by kierować takim pojazdem, ale osoby pomiędzy 10 a 18 rokiem życia potrzebują karty rowerowej lub odpowiedniego prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Co prawda nowe przepisy nie nakazują jazdy w kasku, ale warto zadbać w ten sposób o swoje bezpieczeństwo.

Urządzenia Transportu Osobistego mogą poruszać się po drodze dla rowerów lub po ciągach pieszo-rowerowych, jednak pod warunkiem, że kierujący zachowują szczególną ostrożność i ustępują miejsca pieszym. Segwaye czy monocykle nie mogą korzystać z jezdni, ale w przypadku braku ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych można na nich jechać po chodniku uważając co dzieje się wokół, jadąc z prędkością zbliżoną do pieszego, ustępując mu pierwszeństwa i nie utrudniając poruszania się. Kierujący UTO musi sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy, skrętu oraz dostosowywać swoją prędkość i zachowanie na drodze do ogólnych warunków oraz natężenia ruchu.

Kierując tymi nowymi środkami komunikacji nie wolno:

  • jechać po jezdni za wyjątkiem wyznaczonych przejazdów dla rowerów,
  • poruszać się szybciej niż 20 km/h,
  • ciągnąć ani holować innego pojazdu,
  • przewozić dodatkowych osób ani zwierząt.
  • nie wolno kierować UTO po spożyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila alkoholu) ani w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu).

Po bardziej szczegółowe informacje zapraszamy do naszego Przewodnika po przepisach ruchu drogowego.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu zbierania informacji, które pomagają nam usprawnić obsługę witryny, dostosować nasze reklamy do twoich preferencji oraz ulepszyć nasze produkty i usługi. Zgadzając się, akceptujesz zasady dot. prywatności i plików cookies obowiązujące w niniejszej witrynie internetowej. Wstawienia cookies (w tym ich blokadę) możesz zmieniać w ustawieniach twojej przeglądarki w każdej chwili. Tu znajdziesz szczegółowe informacje o polityce plików cookies.